- Blog -
A kisgyermekek oktatása
Eltitkolt igazságok
2016-07-06
Az UBUNTU-közösségben felnövő gyerekek az egész közösséghez fognak tartozni abban az értelemben, hogy az egész közösség kiemelt figyelmet fordít rájuk. Nincsenek hajléktalan gyerekek, éhező gyerekek, analfabéta gyerekek. A közösség szereti és megvédi őket, gondoskodik róluk. Minden gyerek egyenlő esélyeket kap kezdettől fogva. Egészen más lesz a bölcsődei és óvodai ellátás funkciója és formája is...
A közösségi gyermekközpontokban kapnak majd oktatást a kisgyerekek. Itt elérhető lesz minden család számára a gyermekek egészségügyi ellátása, és a gondozó figyelnek arra, hogy a gyerekek ezekben a kulcsfontosságú, korai években a gyermekközpontokban is a legtáplálóbb ételekhez jussanak.
A központokban olyanok fognak dolgozni, akik szakértői például a gyermekegészségügynek vagy a táplálkozásnak. A közösség nevezi majd ki a gyermekgondozókat. Közülük fognak kikerülni azok, akik az oktatáshoz szükséges anyagokat (tárgyakat, eszközöket, módszereket) fejlesztik, pénzbeli akadályok nélkül.
A korai tanulás interaktív játékok és más innovatív tevékenységek formájában történik majd. Platón és más régi nagy tanítók mind hangsúlyozták a „játék” fontosságát, az öröm fontosságát a korai fejlődési szakaszokban, de manapság ezzel mit sem törődünk. A játékot és az örömöt páros lábbal rúgták ki az iskolából a tanfelügyelők, egyértelmű okokból. A jelenlegi rendszer véleménye szerint a gyerekek dolga, hogy figyeljenek és hallgassanak a tekintélyszemélyekre, ne pedig játszanak és jól érezzék magukat.
Aki már tanított kicsi gyerekeket, az tudja, mennyit tanulnak abból, ahogy játszanak, vagy játékos, interaktív feladatokban vesznek részt. Azt is tudják, mennyire könnyű egy gyereket megfélemlíteni, az önbizalmát, az önbecsülését porba tiporni.
A korai tanulásban a gyerekek játékokat, könyveket, eszközöket, hangszereket ismerhetnek meg, és akár technológiát is, például interaktív videókat és informatív műsorokat egy ellenőrzött környezetben, amíg még túl kicsik ahhoz, hogy különféle programokra lehessen vinni őket. Az ilyen módszerekkel nagyon hatékonyan tanulnak a gyerekek, megszerzik az alapinformációt, mielőtt kicsit nagyobbak lesznek és meg is tapasztalják a gyakorlati tudást.
Különösen fontos a művészet oktatása, a rajz, a festés, a hangszerek megismerése, hogy a tehetség kibontakozhasson. A fogékonyabb éveiken a gyerekek meg fogják tanulni az alapismereteket, mint az írás-olvasás, de ami a legfontosabb, hogy megtanulják szeretni és tisztelni bolygónkat, a Földanyát.
Tanulnak a talajról, vízről, levegőről, napfényről, növényekről, állatokról. Tanulnak arról, hogyan és miért teremnek a növények, hogyan kell palántát ültetni, honnan származik az étel és hogyan terem, hogyan készül, mi a komposzt, mire jó a földigiliszta, mi a természet körforgása. Minél több dologra kíváncsiak, annál jobb.
Ahogy hatéves koruk körül elkezdik elsajátítani az alapokat, részt vesznek majd félnapos foglalkozásokon, ahol gyakorlati, kézzelfogható dolgokról tanulnak, tapasztalnak. Ezek az élmények a lehető legtöbb fajta szakterület tevékenységeit megmutatják, hogy a gyerekek elméje aktív maradjon, érdekelje őket a tanulás. Sok mestert meglátogatnak, hogy minél több lehetőségről tudjanak, minél nyitottabbak legyenek A lehetőségek korlátlanok.
A testnevelést illetően a gyerekeknek jógát és harcművészetet kéne tanulniuk, szinte attól fogva, hogy járni tudnak. Erősek legyenek, fittek, hajlékonyak, tudnak majd összpontosítani, lesz önbizalmuk, energiájuk, és főként jó egészségük. A gyerekek a megfelelő körülmények között nagyon is érdeklődők, és akarnak tanulni, óriási a motivációjuk.
A kisgyerekek nagyon szeretik megfigyelni, mit csinálnak a felnőttek, és minden érdekli őket. Legtöbbször szívesen be is kapcsolódnak, szeretnek utánozni, próbálkozni. Erre lehetőséget kell adni nekik, nem szabad megtagadni tőlük, hogy kreativitásukat kifejezzék. Minél több lehetőséget kell adni, hogy figyelhessék, mennyi mindennel foglalkoznak a felnőttek. Gazdálkodás, sütés, fafaragás, építés, tervezés, vetés, zene, művészet... hogyan tojnak a tyúkok, hogy ad tejet a tehén, hogy készül a sajt és a vaj, hogy szőnek textilt és szőnyeget, hogy készülnek a hangszerek; ez mind érdekes számukra, és lehetőséget ad nekik, hogy saját érdeklődésüket, tehetségüket felfedezzék.
A korai években a palánták ültetése és gondozása, a növények ápolása fontos részét képezi a tanulásnak. A gyerekek törődhetnek a közösségben nevelhető facsemetékkel, és főleg megismerhetik a gyógynövényeket, a gyógyfüveket, amiket a gyógyszeripar megpróbál kiszorítani. A gyógyítók, természetgyógyászok, az igazi gyógyulás szakértői nagy hasznát fogják venni ezeknek.
A növénytermesztésben hangsúlyos szerepe van a zöldségeknek, gyümölcsöknek, magvaknak, mindenféle ehető, egészséges termést kínáló növénynek. A gyerekek megszeretik, amit termesztenek, megtanulják tisztelni mások mezőgazdasági munkáját, és főként megtanulják tisztelni és szeretni a Földanyát. Az Amazonas területén élő gyerekek hétéves korukra 2000 különböző fjta növényt ismernek.
Az UBUNTU-közösségekben nagy szerepe van a sport-, és kulturális tevékenységeknek. A zenetanulás, a hangszerek, a festés, a rajz, a szobrászat mind felfedezésre kínálja magát a gyerekeknek. Az ember kreatív lény, a Nagy Teremtés kivetítése, természetes vágya a teremtés, az alkotás. A társadalom, a gazdaság, a felettünk uralkodó kevesek akadályoznak meg minket abban, hogy most is alkossunk, fejlesszük, építsünk, feltaláljunk, megvalósítsunk.
A kulturális életben jelentősek lesznek a gyerekek zeneiskoláinak előadásai. Más művészetek, más alkotó tevékenység is ugyanígy megbecsült részei lesznek a közösségi életnek, és mivel a pénz nem jelent többé akadályt, számos újfajta művészeti ág is kialakulhat, virágozhat.
A sport és a szórakozás szintén változni fog. A mai sportok közül lesz olyan, ami eltűnik, helyét újabb sportok, játékok veszik át, amiket a közösség kreatív önkifejezése hoz létre.
A gyerekek is előállhatnak kreatív ötletekkel a közösség számára. Az ötleteket a Vének Tanácsa fogja megvitatni, és ha jónak találják, meg is valósítják őket. A fiatal, friss elmék szoktak a legújabb, legjobb megoldásokra rátalálni, de társadalmunk jelenleg nem kér a gyermekek tehetségéből.
Mindenféle tudást elraktároznak majd a közösségnek, például számítógépeken, vagy más tartós technológia segítségével, ami a gyerekek és a felnőttek rendelkezésére áll, hogy kutassanak, tanuljanak. Az adatbázist mindig frissíteni fogják minden közösség mesterei, tudósai.
Részlet Michael Tellinger „Ubuntu” című könyvéből.
Részlet a „Ubuntu” című könyvből. Kattints a teljes könyvért: